Świat i mechanika

ŚWIAT

Techno-fantasy

Miejscem akcji jest Rubież, świat gruzów po starożytnych królestwach, zniszczonych przez magiczny kataklizm.

Jedynymi enklawami cywilizacji są klany wolnych ludzi, a opanowanie technologii Żaru pozwoliło im przeciwstawić się mocom Ciemności i hordom splugawionych.

Starożytne ruiny

Na całym obszarze Rubieży, jak nazywa się świat Klanarchii, wędrowcy mogą natknąć się na zgliszcza pradawnej cywilizacji: niebotyczne katedry wzniesione ku czci bezimiennych bóstw, gruzy miast i kamienic z granitowymi gargulcami, świątynie stojące na szczycie szkieletów drapaczy chmur oraz rozległe kompleksy z czarnego metalu, wypełnione posągami starożytnych demonów lub bogów.

Ruiny fantasy są stałym elementem tła krajobrazu Rubieży.

Splugawieni

Na kamiennych tablicach w Wieżycy wyryto, że w szalony władca minionej ery zaprosił Ciemność do swych świątyń. Wraz z nią nadeszły jej dzieci – upiory i obleczone w ciało demony.

Dzisiaj świat Rubieży, szczególnie ciemne bory, posępne ruiny i samotne warownie zamieszkują splugawieni – społeczności, które oddały duszę demonom i obcy im jest styl życia wolnego człowieka.

To właśnie splugawieni są największym niebezpieczeństwem Unii wolnych klanów.

Wolne klany

Na dzikich ziemiach Rubieży rozproszonych jest tysiące klanów, w których żyją wolni ludzie. Nie zamierzają uginać karku przed potęgą splugawionych, ani nie szukają oparcia w mocach Ciemności.

Ich siedziby są enklawami cywilizacji pośród białych plam na mapie. Dobrze ufortyfikowane, stanowią bezpieczną przystań dla podróżnych, ośrodki władzy, rzemiosła i handlu.

Każdy wolny klan przynależy do jednej z czterech Frakcji – łączy je wspólnota dziejów, kultura i styl życia.

Cztery Frakcje połączone są sojuszem w ramach Unii: posiadają wspólną stolicę, walutę, prawo i urzędników.

Postać graczy będzie przynależeć do klanu wybranej przez siebie Frakcji:

  • Hanza
  • Kompanie Soldackie
  • Gildia Mechniastów
  • Kongregacja Rytualistów

Technologia i żar

W ciągu tysięcy lat, ruiny dawnych cywilizacji nasiąkły mocami tak potężnymi, że w niektórych miejscach stal i kamień przeistoczyły się w Żar, minerał o srebrzystej barwie, emanujący potężną energią.

  • Technologia żarowa to filar współczesnej cywilizacji. Inżynierowie wykorzystują jego energię do konstruowania skomplikowanych artefaktów
  • Żar stał się najcenniejszym źródłem energii. Wiedźmy Hurmy czerpią jego moce do dzikich rytuałów a demony posilają się nim, by stać się jeszcze potężniejsze. Kto ma Żar, ma władzę.

MECHANIKA

Filmowa mechanika

Mechanika zgodnie z duchem gry jest stworzona dla graczy, którzy szukają prostych i szybkich rozwiązań:

  • Łatwe opanowanie przez nowe osoby
  • Podstawa jest bardzo prosta, jednak pozwala na wiele kombinacji
  • Wspiera konwencję gry o nastrój mrocznego techno fantasy
  • Została opracowana, by pomagać snuć sesję w stylu filmowym: dynamicznych scen, widowiskowych akcji, twistów fabularnych

Specjaliści

Twój bohater od razu będzie zawodowcem w swojej dziedzinie.

Drużynę tworzą kompetentni specjaliści, wybrani przez społeczność w celu realizacji konkretnego zadania.

Najpierw narrator informuje o szczegółach misji, a potem gracze tworzą postaci, aby lepiej je dopasować je pod wyzwanie.

10 Archetypów

Każdy posiada indywidualną Kartę rozwoju i Talentów:

  • Egzorcysta
  • Inkwizytor
  • Kronikarz klanowy
  • Przepatrywacz
  • Rzecznik rodu
  • Siepacz
  • Szabrownik
  • Technomanta
  • Wiedźmiarz
  • Żerca

Prosty test

Testy wykonujemy 5 kośćmi 10-ściennymi (5k10). Na każdej kostce, na której wypadnie mniej lub równo oczek, co wartość Cechy twojej postaci, zyskujesz 1 sukces. Trudne zadania wymagają większej ilości sukcesów.

Cała mechanika rozrysowana graficznie – widzisz co się dzieje w grze i co się dzieje za stołem.

Żadnego zapamiętywania modyfikatorów: postać może mieć nałożona 5 Stanów: Wzburzenie, Oszołomienie oraz Strach, Zagubienie oraz Przewagę. Każdy opisany został na karcie – jeśli położysz ją przed swoim bohaterem, dotyczy Cię jej opis.

Dominowanie Ciemności

W każdej chwili możesz nałożyć stan Zagubiony na bohatera (tylko gracze go posiadają), by otrzymać duże wsparcie mechaniczne.

Narrator może zdjąć ten stan z Twojej postaci aby wspomóc Ciemność i stworzyć scenę, w której sługi Mroku są silniejsi.

Za korzystanie z plugawych artefaktów i silnych stymulantów zaznaczasz Splugawienie – gdy przeholujesz twój bohater stanie się sprzymierzeńcem Ciemności.

Wszystko jest Talentem

Talenty

  • Każda sztuczka, przedmiot, zdolność, artefakt, czar, które wpływają na zasady gry zostały opisane w formie Talentów.
  • Niektóre Talenty są przypisane archetypom, inne Frakcji, a jeszcze inne są porozrzucane po podręczniku.
  • Bohater rozwija się poprzez nabywanie nowych Talentów.

Mechanika postaci na 2 kartach

Cała mechanika bohatera , znajduje się na kartach Frakcji i Archetypu.

Karta Frakcji

  • Dedykowana osobno każdej z 4 Frakcji
  • Metryczka postaci
  • Statystyki bohatera
  • Działania, za które bohater zdobywa Doświadczenie
  • Zasoby, czyli Talenty do zakupu przed każdą sesją

Karta Archetypu

  • Dedykowana osobno każdemu archetypowi
  • Drzewo Talentów, idąc którym bohater rozwija statystyki i nabywa nowe Talenty
  • Spirala Splugawienia, pokazująca wpływ Ciemności na postać

Dowiedz się więcej o wydaniu podręcznika
Więcej na Facebook/Clanarchy